TUDÁSTÁR

Üdvözöljük a Teslounge tudásbázisában

A tudástárban az elektromos gépjárművek töltésével kapcsolatban általánosságban felmerülő kérdésekre, illetve a Tesla modellek kapcsán felmerülő speciális és gyakori kérdésekre nyújtunk válaszokat.

Egyéb, töltéssel kapcsolatban felmerülő kérdések esetén forduljon bizalommal szakértőinkhez, akik készséggel állnak rendelkezésre.

2.1 – Milyen töltési módok léteznek?
  • „Otthoni töltés”- Lassú töltés (2,3-3,5 kW). Átlagos töltési idő 0-ról 100%-ra 8-12 órába telik normál aljzatból. A töltőkábel általában az autó alaptartozéka. Nem ajánlott a hagyományos háztartási aljzatból tölteni, mert túlterhelheti a hálózatot, és emellett nem is hatékony, illetve önmagában tűzveszélyes is lehet.
  • „Gyorstöltés” – Normál töltés (3,3-22 kW). Becsült töltési idő 1,5-7 óra. Gyorstöltőnek a 22kW-os töltőket nevezik . Jellemzően otthon, munkahelyen, és nyilvános töltőállomásokon található meg, ahol az emberek általában több mint 40 percet töltenek el. Itt a töltés sebessége az autóban található fedélzeti töltőtől függ. Az fedélzeti töltő váltóáramot alakít át egyenárammá. AC->DC
  • „Villámtöltés” –  40 kW felett, egyenáramú (DC) töltés, villámtöltésnek nevezik. Akár 30 perc alatt felölt az akkumulátor 80%-ig.  80% fölött a töltés sebessége automatikusan lelassul, hogy az akkumulátort kímélje. Beépített töltőkábellel rendelkeznek, autópályáknál és bevásárlóközpontoknál lehet ilyen töltőberendezéseket találni, belvárosban ritkábban fordul elő.
2.2 – Hol lehet feltölteni az elektromos autót?
  • Otthon
  • Nyilvános töltőhálózaton

Elektromos töltés otthon:

A villamoshálózatok nagy része otthoni eszközökre lett kiépítve, és nem a hosszantartó folyamatos nagy terhelésre (3500W), ezért az otthoni töltő telepítése esetén is alaposan ellenőrizni kell az elektromos hálózatot.  Hosszútávon a szabványos töltőberendezések otthoni használata a leghatékonyabb módszer az autó töltésére, amennyiben erre van lehetőség. Ez a költségeinket is csökkenteni fogja a nyilvános töltéshez képest. A DC töltőkre nagy részben csak akkor van szükség, ha hosszabb útra indulunk, vagy nincs lehetőségünk otthoni töltésre.

Mire kell figyelni az otthoni töltő kiválasztásánál?

  • Az elektromos hálózat szakszerű átvizsgálására, és szükség esetén annak fejlesztésére, és szabványos kialakítására. Hiszen a villamoshálózatnak egyidejűleg ki kell szolgálnia az adott épület és a járműtöltés igényét.
  • Célszerű lehet olyan okostöltési megoldások kialakítása, amely alkalmazkodik az épület, illetve a hálózat leterheltségéhez, illetve hosszútávon alkalmas megújuló energetikai rendszerek vagy energiatároló rendszerekkel való együttműködésére. Az ilyen rendszerek további kényelmi megoldásokat is nyújtanak, amelyekkel lehetőség nyílik a készülékek távoli menedzsmentjére, a töltés állapotának visszajelzésére, illetve annak távolról való vezérlésére.

Nyilvános töltőhelyek:

Érdemes funkció szerint kategorizálni az adott töltőket, ez a célállomás töltés és az utazást segítő töltés.

Az utazást segítő töltőkre akkor van szükség, ha olyan távolságot teszünk meg az autónkkal, amely meghaladja a hatótávját. Ezek a töltők egyenáramú DC villámtöltők, 44-50 kW teljesítményű CCS vagy CHAdeMO csatlakozóval vannak felszerelve, de van néhány ilyen töltőpont, ahol Type2-es csatlakozóval is találkozhatunk.

A célállomás töltők kis teljesítményű, 22kW-os töltési teljesítménnyel rendelkező töltőberendezések. Miután megérkeztünk úti célunkhoz, felrakjuk tölteni az autónkat, és mire útnak indulnánk, újra feltöltött akkumulátorral vághatunk neki az útnak.

Telefonos applikáció letöltése mindenképp ajánlott (plugshare, chargemap, openchargemap, illetve a hazai töltőszolgáltatók felületei) amelyeknek a telepítése és regisztrációja egyszerű, és számos hasznos információval szolgálnak a töltőpontokkal kapcsolatban.

Célszerű tisztában lenni az elektromos autó töltési etikettel, a konfliktusok elkerülése érdekében.

2.3 – Töltőkábelek és csatlakozók fajtái
  • Type2 – Váltóáramú töltő, a Type1-et cserélték erre. Háromfázisú aljzat, európai szabvány, ennek megfelelően Európában ez a legelterjedtebb csatlakozó. A nyilvános töltőhelyek nagy részén – mivel kötelező – megtalálható a Type2-es csatlakozó/aljzat. Az elektromos autók legtöbbje tölthető a Type2-es csatlakozóval.
    Jellemzően a nyilvános AC töltőberendezések 22kW-os kapacitású töltőpontokkal rendelkeznek, de ritkább esetben találkozunk 11kW-os töltőpontokkal is.
  • CCS (Combined Charging system) Egyenáramú töltő, a CCS csatlakozó a Type2-es továbbfejlesztett változata, két további csatlakozóval rendelkezik, ezért ebben az esetben nincs szükség az autóban megtalálható onboard chargerre, amely az AC-DC konverziót ellátja, és a szűk keresztmetszetet jelenti. Így elérve, hogy még gyorsabban tudjuk tölteni az autónkat.
  • CHAdeMo – Egyenáramú villámtöltő szabványának a márkaneve amit Japánban fejlesztettek ki. A következő gyártók autói kompatibilisek a CHAdeMO töltőfejjel:
    Citroën, Honda, KIA, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla model S és X (átalakítóval) és a Toyota.
  • Tesla Supercharger – A Tesla saját nagy kapacitású DC töltője, amely Type2 csatlakozó DC-re átalakított verzióját használja. Ezáltal a Model S 30 percen belül képes 80%-ra feltölteni. Ezeknél a töltőknél más autómárkák modelljei nem tölthetőek.
    A 10%-ról 80%-os töltöttség elérhető kevesebb, mint 40 perc alatt, és 50%-ra 20 perc alatt feltölthető. A jelenleg Európában elterjedt Tesla Superchargerek maximális kapacitása 120kW.
2.4 – Mennyibe kerül a töltés?

Nagyjából 2 liter üzemanyag árából képesek vagyunk 100km-re elegendő energiát tölteni az akkumulátorba, persze ez az akkumulátor méretétől is függ. Magyarországon még található számos ingyenes nyilvános töltőpont, azonban a számolásnál ezeket nem érdemes figyelembe venni, mert hosszabb távon nem reális, hogy ingyenes marad a nyilvános töltés.

A magyarországi nyilvános töltőknél a lassabb töltés (AC) ára 1990ft, a gyorsabb DC töltés pedig 2990ft-ba kerül.

2.5 – Töltési etikett
  1. Töltőhelyet csak abban az esetben foglalj el, ha az autód elektromos, és ebben az esetben is csak akkor, ha töltesz.
    Az aranyszabálya a töltésnek, hogy soha ne foglaljunk töltőhelyet, ha nem töltjük az autót.
  2. Tervezd meg előre a töltési időtartamodat, majd annak lejártával állj át máshova, a többieknek biztosítva a töltési lehetőséget.
  3. Tiszteld és vigyázz a töltőállomásokra, töltőkábelekre.
    A nyilvános töltőállomáshoz tartozó töltőkábeleket, mindig az eredeti helyére kell visszatenni. Soha nem szabad a földön hagyni, mert így könnyen megsérülhet, illetve könnyebben éri az eső/hó.
  4. Mérlegelj más töltési lehetőségeket is.
    Annak ellenére, hogy a nyilvános töltők száma megállás nélkül növekszik, továbbra is kényelmetlen lehet pár ember számára az, hogy aki előbb ér oda, az tölti az autóját. Ezért érdemes megfontolni az otthon vagy munkahelyen történő töltés bevezetését.
  5. Amennyiben a töltőre mások is várnak, csak annyit tölts az autódba, amennyi a következő út megtételéhez szükséges.
2.6 – Töltőapplikációk és elérhetőségeik

Magyarországon a töltőállomások megtalálásának szempontjából a célszerű valamilyen applikációt letölteni, Magyarországon a legelterjedtebbek a plugshare, chargemap, openchargemap és a mobiliti, ezek elérhető Android és iOS készülékekre is.

Az applikációk használatával láthatjuk a töltők állapotát, fizetős-e a töltő, valaki használja-e, vagy éppen meghibásodott. A fizetés és a számlázás is végrehajtható ezeken keresztül.

2.1 – Milyen gyorsan lehet feltölteni az egyes modelleket?

Ez az a kérdés, amelyet nem lehet egy nézőpontból megválaszolni, ugyanis több tényezőtől is függ, hogy mennyi időbe fog kerülni feltölteni az autót. Például, hogy milyen autót és milyen töltőt kapcsolunk össze, ezek mind jelentősen befolyásolják a töltés sebességét.

Egyenáramú töltés igénybevételével képesek lehetünk akár 20-30 perc alatt 80%-ra feltölteni az autónkat, azonban ez otthon a váltóáramú forrásból több időt vesz igénybe, nagyjából 4-8 órát.

2.2 – Hány kilométert lehet 1 óra alatt tölteni?

Teslák esetében:

  • 11 kW töltés  – 55-60km/óra
  • 16,5kW töltés – 75-82 Km/óra
  • 22kW töltés – 110-118 Km/óra

 

1 óra töltéssel mennyi hatótáv érhető el:
3,7 kW 7kW 22kW 43-50kW 150 kW
24km 48km 145km 145km 30 perc alatt 322km 30 perc alatt

 

Tényezők, amelyek befolyásolják a töltési sebességet:

  • Az autó töltési kapacitása: Ha egy autónak csak 7 kW-os a töltési kapacitása, hiába a 22 kW-os töltő, nem fog gyorsabban tölteni
  • A töltőállomás töltési kapacitása: Hiába tud 11kW-al tölteni az autó, ha a töltőállomás csak 7 kW-ot tud átadni, lassabb lesz a töltés
  • Akkumulátor mérete: Minél nagyobb az autó akkumulátora, annál több időbe telik feltölteni
  • Akkumulátor állapota : Egy teljesen lemerített akkumulátort tölteni több idő mint 50%-ról feltölteni.
2.3 – Milyen különböző AC és DC szabványokon tudjuk tölteni a különböző modelleket?

Kezdetekben Európában csak a Model 3 esetében volt CCS csatlakozó elérhető, amely nagy teljesítményű egyenáramú töltést tesz lehetővé. Azonban 2019 elejétől a Tesla minden Model S vagy Model X felhasználónak elérhetővé tette a CCS csatlakozót, amivel maximálisan ki lehet használni az autó töltési teljesítményét, és amely egyesíti az AC és a DC töltést egyetlen csatlakozóban.

Ezen kívül minden Tesla modell tölthető a hagyományos Type2-es csatlakozón keresztül, és egyedül a Tesla készített olyan adaptert, amely segítségével az autók CHAdeMO oszlopokról is képesek tölteni.

A Tesla saját töltőhálózatán, a Superchargereknél egyenáramú töltésre van lehetőségünk, amelyek Type2-es csatlakozóval vannak ellátva. Más gyártók autói ezekkel a töltőpontokkal nem kompatibilisek.

2.4 – Mi a valós hatótávja egy elektromos autónak?

A hatótáv az elektromos autók esetében azt a távot jelenti, amelyet az adott autó villanymotoros hajtással képes megtenni.

Az autók hatótávjának mérése és összehasonlítása érdekében, 2 fajta mérési szabványt alkalmaznak, az WLTP-t és az EPA-t. Ezek a szabványok eltérő adatokat mutathatnak, a különböző számítási módok miatt.

  • EPA – amerikai szabvány

A tulajdonosok tapasztalatai alapján ez a legrealisztikusabb hatótávot adó szabvány, amely mérése laboratóriumi körülmények között történik.

  • WLTP – új európai szabvány

Ez a szabvány számításba veszi a klíma illetve egyéb tényezők hatását a hatótávra, azonban itt is szintén  laboratóriumi körülmények között zajlik a mérés, ahol nem veszik számításba a környezeti tényezőket, amelyek jelentősen befolyásolják a fogyasztást.

Gyakorlatban a hatótáv erőteljesen függ a hőmérsékleti, domborzati és vezetési körülményektől, különösen a végsebességtől, és ezért a hatótávok gyakorlati értékei eltérhetnek a gyári adatoktól.

Egy autó megvásárlása előtt célszerű az EPA adatokat megkeresni, amely a nyugodt stílusú vezetést tükrözi.

[lvca_accordion style=”style2″][lvca_panel panel_id=”panel-5e1e0bfb5a3ed” panel_title=”Maradt még megválaszolatlan kérdése? Szakértőink örömmel segítenek Önnek.”]

Az űrlap elküldésével hozzájárulok, hogy az Universal Leasing Kft.
az Adatkezelési szabályzatában meghatározott módon kezelje az adataimat.

[/lvca_panel][/lvca_accordion]
Back to top