Egy cégautó fenntartása számos kiadással és adminisztrációs teherrel jár. Nem csak a beszerzésről van szó, hiszen ott vannak a biztosítások, a szerviz és karbantartás, az üzemanyag, a különböző adók, és persze az áfa kérdése is. A legtöbb kiadásunk és a felesleges adminisztrációval eltöltött munkaóra flottakezeléssel megspórolható. További nagy előny, amiről a legtöbben nem tudnak, hogy flottakezelt személyautóknál lehetőség van az áfa visszaigénylésére is, csupán pár fontos feltételnek kell megfelelnünk, a legfontosabb pedig az útnyilvántartás. Nézzük, hogyan működik ez!
Elsőre talán bonyolult lehet, hogy mikor jár vissza a cégesautó áfája, és milyen dokumentációk szükségesek ehhez. Pedig ha egyszer ráérez az ember, gyorsan a mindennapok részévé válik az útnyilvántartás is.
Az Áfa visszaigénylése
Áfa visszaigénylés könnyen kivitelezhető, ha a cég az autót vagy autókat lízingeli, tartós bérletbe veszi, vagy flottakezelő szolgáltatást vesz igénybe. Az is fontos kérdés, hogy az autót teljesen céges felhasználásra szeretnénk, vagy vegyes, tehát félig céges félig magán használatban lesz – utóbbi esetén természetesen csak a céges felhasználás százalékrészét lehet visszaigényelni. Fontos szabály, hogy csak akkor igényelhető vissza összeg, ha legalább 60%-ban céges felhasználású a jármű. Ne felejtsük, hogy a visszaigényléshez minden esetben áfás számlával kell rendelkeznünk a költségekről, legyen az lízing, flottakezelés, karbantartás, üzemanyag stb. Természetesen áfát csak áfa alany igényelhet vissza.
Az útnyilvántartásnak szigorú szabályoknak kell megfelelnie. Ezzel tudjuk bizonyítani, hogy milyen célra, mikor, mennyit használtuk a járművet, hiszen csak a céges felhasználás elszámolható. A nyilvántartásnak minden esetben tartalmaznia kell a jármű rendszámát, a vezető nevét, az utazás időpontját, a kiindulási és érkezési helyet, a megtett kilométert, az utazás célját (pl. ügyféltalálkozó, kiszállítás, stb.), és hogy céges vagy magán célú út volt-e.
Minél pontosabb és következetesebb az útvonal nyilvántartás vezetése, annál nagyobb az esélyünk egy sikeres visszaigénylésre. És persze, ami még nagyon fontos, egy esetleges NAV-ellenőrzésnél nyugodtabbak lehetünk, ha minden rendben van dokumentálva.
Nézzünk egy leegyszerűsített pénzügyi példát, ami jól megmutatja, mennyi költségmegtakarítást jelent cégünk számára, ha vissza tudjuk igényelni az áfát!
Például, ha a cégnek van egy járműre havi 300.000 Ft lízing költsége, és 100.000 Ft benzinköltsége, valamint 50.000 Ft szervízdíj, teljesen céges felhasználás esetén havonta összesen 121.500 Ft visszatérítést kaphat. Ez évente 1.458.000 Ft, tehát majdnem másfél millió forint visszaigényelhető áfa keletkezik. Azért ez nem kis mennyiség!
Amennyiben vegyes a jármű felhasználása, nyilván kisebb lesz ez az összeg. 60%-os céges felhasználás esetén pl. összesen 874 800 Ft. Ez az összeg is hatalmas segítség a cég költségvetésének.
Miért előnyös flottában gondolkodni?
Egy flottakezelt autóval a cég nemcsak az áfát tudja hatékonyabban visszaigényelni, hanem minden más költséget is jobban kézben tarthat. Nem kell a beszerzéssel bajlódni, a szervizeléssel, a biztosításokkal vagy az adókkal, hiszen mindent elintéznek helyettünk olyanok, akik több mint egy évtizede ezt csinálják.